الخميس، 21 مايو، 2009

طرائف من التاريخ



كان الحجاج بن يوسف الثقفي يستحم بالخليج فأشرف على

الغرق فأنقذه أحد المسلمين و عندما حمله إلى البر قال له الحجاج :

أطلب ما تشاء فطلبك مجاب فقال الرجل :

ومن أنت حتى تجيب لي أي طلب ؟ قال: أنا الحجاج الثقفي

قال له: طلبي الوحيد أنني أستحلفك بالله أن لا تخبر أحداً أنني أنقذتك .

منقول

لدينا الجديد يوم الخميس من كل إسبوع

فشاركونى الرأى والتعليق

44 التعليقات:

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم / جزاكم الله خيراً على الطرفة وأضحك الله سنكم .

ريمان يقول...

هههههههههههههههه


حلوه


تحياتى ليك

اضحك الله سنك

شجر الليمون يقول...

السلام عليكم

أخي وصديقي العزيز
أولا أتمني أن أطمئن علي أخينا العزيز والأكبر ( بيرم المصري )

ثانيا
مم يعرف عن أبو الحجاج يوسف الثقفي أنه قتل ما يزيد عن خمسين ألف مسلم
سامح الله من أنقذه من الغرق

تقبل تحياتي

يا مراكبي يقول...

هههههههه

رائعة

دمت بخير

Hesham يقول...

صديقى العزيز اولا وحشتنى جدا ووحشنى تعليقاتك صحيح انا لم اصدر جديدا ولكن كنت معتاد على تعليقاتك الجميلة ومعذرة فانا كنت امر الايام الماضية ببعض المشكلات النفسية نتيجة الغربه والعيش وحيدا وادعو الله تعالى ان يهون علىّ هذا
بالنسبة لهذه الطُرفه فهى جميله جدا وان كنت ممن يدعون ان الحجاج بن يوسف الثقفى ورغم انه اطلق عليه الجزار ولكنه من القلائل الذين عرفوا كيف يتعاملوا مع العراق وناسها - ويمكن يكون صدام حسين رحمه الله - ان كان صحيح قد قتل - ولو ان الرحمة تجوز على الحى والميت ولكن اعتقد انه قد سار على درب الحجاج وماتعانيه العراق اليوم يثبت انهما كانا على حق - كلمات ثقيلة نعم ولكنى اعتقد انها بما تكون صحيحه
ارجو منك ان لاتنقطع عنى ياصديقى فالغربة صعبه

mimi يقول...

برجاء قراءة موضوعي الجديد للأهمية

تحياتي

همس الاحباب يقول...

هههههههههه
عنده حق بصراحة
كويس انه ما رجعش رماه فى البحر تانى
تسلم الاختيارات يا باشا
تحياتى

تأثير الفراشة يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أول زيارة لى هنا ، و جميل إن أول حاجة أقرأها فى المدونة تكون الطرفة ، جميلة جدااا

أحييك على البوست و على المدونة
جعلها الله فى ميزان حسناتك

تحياتى لحضرتك،تقبل مرورى

محمد الجرايحى يقول...

أعتقد أنه خشى على نفسه لو عرف الناس أنه انقذ هذا الطاغية من الغرق......

أحسنت

Hossam يقول...

سلام عليكم
هو انا ضحكت بس مفهمتش ايه الفكرة انه ميقلش لحد ان المسلم ده انقذة
ممكن توضحلى؟؟
تحياتى شكرا

نور الاسلام يقول...

السلام عليكم

بجد ضحكت جامد (:

ومين مجنون ينقذ الحجاج ابن يوسف الثقفى (:

جزاكم الله خيرا على النقل ..

dr aly khamis يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
:)
ادينى عرفت انه أنقذ الحجاج و مش هسيبه...
بارك الله فيك أخى الكريم
مدونتك فعلا جميلة و مفيدة و انا بحب التاريخ جدا ..
و ياريت تضع بعض التعليقات من عندك للإسقاط على الواقع فسيكون فى ذلك فائدة من وجهة نظرى ...
و فى النهاية حين يرى المرء حكامنا الآن يتمنى أن يعود الحجاج على الأقل كان يغير على الإسلام و أرسل لفتح ما وراء النهر و أغاث امرأة مسلمة أسرت من قبل الروم بجيش ...برغم كل ظلمه و جبروته و طغيانه فهو أفضل ممن يرون آلاف المسلمات يستغثن و لا مجيب و فى بعض الأحيان يساهمون....
بارك الله فيك
عذرا للإطالة

اقصوصه يقول...

حلوه :)

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

ههههههههههههههههه
ربنا يكرمك
ده كان محبوب أوىىىىىىىى

Maga يقول...

هههههههههههههههههه

تلاقيه ندم انه انقذه

حلوة اوى والله تسلم ايدك

طوبة ذهب وطوبة فضة يقول...

ليه حق يقول كدا بس هو عمل اللى عليه وخلاص الحجاج لسه ليه عمر سواء على ايده او ايد غيره والف سلامه على استاذ بيرم المصرى ربنا يطمنا عليه يارب

يوميات شاب منوفى يقول...

هههههههههههة
مش احسن كان يحدفى فى النهر تانى ويخلص

hasona يقول...

السلام عليكم

جميلة-ما أنا لو أعرف
مش كنت عملتها
علي رأي سمير غانم - بس أعرف مين اللي ذقني(دفعني)وبيقولي شجاع

أكيد هناك المزيد عن الحجاج

ــ،،،ـــ،،،،
ربنا يشفي الاستاذ/ بيرم المصري ويعافيه ويعفو عنه

تحياتي لك أخي

اللؤلؤة يقول...

الأخ الفاضل حسونة
حاولت كثيراً جداً أن أدخل مدونتك ولكن دون جدوى فأرجو منك أن تراجع الإعدادات
بلوحة التحكم أرجوك حتى أستطيع زيارتك
دمت بكل الود

اعشق فى الليل ضوء القمر يقول...

هههههههههههه حلوة بجد

بس سؤالى بدل الراجل طبعا هيخاف من قول إنه أنقذ الحجاج و الحجاج وعده بعدم القول عرفنا الموضوع ده منين
ههههههههه
انا عارف إنك هتجاوبنى
هههههههههه

enjy يقول...

اه الحجاج دة كان جزمة فعلا...بيفكرنى بواحد صاحبنا

enjy يقول...

على فكرة السؤال عن العاقل بيبقى باداة استفهام من مش ما...واضح ان حضرتك ثقافتك عميقة جدا

ثانيا الحجاج بن يوسف قتل مسلمين بالهبل متعدش وكان طاغية مفترى جدا وكان الناس فى عهده مبيحسوش بالامان حتى وهم بيصلوا لانه كان بيقتلهم من غير وقت ولا موعد ولا سبب...

الحجاج بن يوسف جزمة هو واى حاكم تانى بيروع خلق الله ومخلى عيشتهم ضنك ومرار وفقر ومرض

اشكرك على تفهمك و على اخلاقك العالية واتهاماتك بالسطحية..فعلا اخلاقك عالية جدا واكيد تتناسب مع ثقافتك

ضحكتنى

سلام

enjy يقول...

على فكرة آنسة بتتكتب كدة يعنى اخرها مش ياء على فكرة

تانى حاجة سابق معرفة مع مين؟؟؟ هو ليه حضرتك مكبر المواضيع كدة اظن انا وضحت ان الحجاج جزمة زى اى واحد بيظلم شعبه..مش فاهمة انت ليه مشخصن الموضوع اوى كدة

انت وضحت مساوىء الحجاج ومزاياه فى رد من سطرين؟؟؟ ممكن

اما عن الذوق العام فانا مش هتكلم فيه ولا هعمل زى حضرتك واحكم عليك عشان ذوقى العام يمنعنى من كدة

ضحكتنى تانى

سلام

اللؤلؤة يقول...

كويس يا آنسة ! إدينى عنوانك عشان أضحكك كثير وكمان تعطى لى درسا فى الإملاء
حتى أحصل على الدرجات النهائية .
ومن هم مثلك وأكبر منك سناً كانوا تلاميذى
وما زلنا نخرج أجيال وفى الآخر يتلفظوا بألفاظ مثل جزمة وكما قرأت فى ملف تعريفك دكتورة مستقبلاً وهذا يدل على فشل التعليم فى بلدنا
فشل كتربية وفشل كتعليم

enjy يقول...

اظن التهكم ليس له داعى عشان انا مقلتش حاجة غير اللى حصلت..انا بس صححت اخطاء املائية بحسن نية

بعد توضيحى لما اقصده بكلمة جزمة واضح ان حضرتك زعلت ان مكانش قصدى انى اغلط فى اى حد غلط شخصى ودة خلاك تخسر نقاط فى المناقشة دى..وعشان كدة حضرتك خرجت برة الموضوع واتكلمت فى حاجة مالكش فيها زى ذوقى العام او تعليمى والى اخره..

مفيش داعى تقول هاتى عنوانك عشان اضحكك لان النوع دة من الكلام انا محبش اكون طرف فيه ولو انى اعذر خجلك من طريقة الهجوم عليا واللى جعلتك تقول الكلام دة..

حضرتك علمت اجيال وفشلت دى مش مسؤوليتى اعتقد..ومش من حقك تحكم عليا باى شكل والتنويه دة انا وجهته لحضرتك اكتر من مرة ولكن معرفش باى حق انت بتقول كدة..

لو وجودى دليل على فشل التربية والتعليم فاسلوب وطريقة كلام حضرتك يوضح جدا ليه التعليم دة فشل..

معتقدش هكون طرف فى الحوار دة مرة تانية لانه مضيعة للوقت والجهد

سلام

جنّي يقول...

السلام عليكم

بالفعل لدى المنقذ كل الحق في طلبه من عدم اخبار احد بانقاذ الحجاج الذي دنس بدكتاتوريته ودمويته حقبة عاشها عمر بن عبد العزيز الخليفةالراشد فلعل عدله وازن ظلم الحجاج ..

اللؤلؤة يقول...

يا دكتورة إنجى أشكرلك توضيحك . ولكنى أرفض لفظ جزمة لأننا من المفروض أن نرتقى بالذوق العام كأناس متعلمين أو أى من هذه الألفاظ وهذا ما جعلنى أثور أما عن فشل التعليم بسببى فليس من حقك أيضاً لأنه من الظلم أن تصدرى حكم على شخص كان ممكن يكون أستاذك
أم كما يقول المثل
الدنيا إتشقلب حالها
وهذا آخر حوار معكِ لأنه بالفعل مضيعة للوفت والجهد

eAi يقول...

أهههههههههه حلوة

hasona يقول...

السلام عليكم

أخي الكريم/صاحب مدونة اللؤلؤة

حبيت أنوه أني لست مدون ولا أملك مدونة
لكني أحب القراءة
لذلك أتابع القراءة الحية (المدونات ) من آن لأخر
واذا حبيت أن أضيف تعليق-أكتب اميلي(علي جوجل) واكتب ما يجول بخاطري وأرسله

والمفاجأة أني ما أعرفش مين حسونة اللي بيظهر ده-لأن أسمي محمد
احتمال أكبر انه عيب من الموقع نفسه
مع ذلك وجدت انها لن تفرق كثيرا

تحت أي أسم
،،،
شكرا لك كتير
لكن علي الاقل عرفت انك زورتيني وانا ماكنتش موجود-الباب مفتوح دائما

المحاولة لا تندرج تحت جناحي النجاح أو الفشل -لكنها تعني الاصرار والامل

بصراحة مافيش وقت لأكون صاحب مدونة ودي مسئولية كبيرة وخطيرة

وفي نفس الوقت مش أحب أنافق أحدا أو حد يجاملني أو يهاجمني والتاجات اللي رايحة جاية دي

ما أقوله من القلب الي القلب

وسأُتابع قدر الامكان

بأعتبر نفسي عابر سبيل



تحياتي لك وشكرا

هذه رسالة مسجلة
هذا تعليق مكرر

no way يقول...

هههههههه

جميلة أ,ي




والسلاااااام ختاااام

beautiful mind يقول...

اخبرني احد اصدقائي من دارسي التاريخ ان الحجاج ابن يوسف كان من الذين ظلمهم التاريخ لكن يكفي انه قتل عبد الله ابن الزبير ومثل بجثته

شكرا ع الوبست الرائع ومتالق دايما

المعتصم يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صديقى العزيز المنوفى التمام
واحشنى ياعمرو والله
يارب تكون بخير وفى احسن الاحوال
بجد الطرفه دى من الطرائف الجميلة جدا
اضحك الله سنك
تحياتى ودمت بكل خير وود
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بوح القلم يقول...

اضحكتني جزاك الله خير

ننتظر المزيد منك

دمت بخير ..ولك الخير

عاشقة الأحزان يقول...

السلام عليكم



اخى الفاضل


أشكرك من كل قلبى على سؤالك عنى


ويارب يبقا التواصل ان شاء الله





ربنا يبارك فيك ويعزك


اختك




انوسه

امنية يقول...

السلام عليكم

أول زيارة

أضحك الله سنكم

التاريخ ملىء بالطرائف والعجائب

بإذن الله نتابع

اعشق فى الليل ضوء القمر يقول...

مفيش ليه رد على سؤالى

وش متهجم و متضايق

هههههههه

dodo يقول...

جزاك الله عنا كل خير جميله اى مدونتك وتقبلى مرورى

على عبدالله يقول...

السلام عليكم

اضحك الله سنك

arsenalwy يقول...

هههه

اضحكتنى

للاسف زى حجاج دلوقتى كتير ولكن كلما زادوا قتلا كلما زادوا محبة فى المجتمع

لنا الله

موفق

Ramy Wasel يقول...

علشان كده حبايبنا دلوقتى مش بيستحموا فى البحر
علشان مش حيلاقوا اللى يمنقذهم

تحياتى
رامى واصل

Beram ElMasry يقول...

اللؤلؤة
عزيزي وصديقي المخلص الذي ينير ايامي بحبه الخالص جعلك الله من حاصدين الخير وجعلك من المقومين لكل ملتوي كلماتك جميلة والاجمل ما اخجلت به تواضعنا لا يكفي الشكر علي ما فعلت وتخصيصك بوست للدعاء لي علي مدونتك وهذا ليس بغريب علي امثالك ممن انار الله بصيرتهم وجعلهم عونا لاصدقاءهم

دق الفساد على الباب
قلتله مش فاتح
انا ركبت قفل جديد عشان ميخشش عندي انا كمان

سلام عليك صديقي ولا سلام مع اليهود

مصعب صلاح يقول...

السلام عليكم
ايه التدوينة الجامدة دي
حلوة فعلا
تخيل ان مبارك بدل الحجاج كان ايه اللي هيحصل
تقبل مروري

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

اخى الفاضل من فترة وانا مش باجى هنا

يا ريت تسامحنى

ادينى جاى النهاردة علشان اطمن عليك واشكرك على وقوفك جنبى كتير
ربنا يخليك لينا كلنا

واحد من العمال يقول...

السلام عليكم

الله يجازيك ياشيخ .. بكل خير طبعاً
طبعاً لو علم الناس فعلته لقتلوه

ودمت بخير